tisdag 21 april 2009

Vårtecken 19 20 21


Inspirerad av "Kort från Kvarnby" begav jag mig till Gödelöv (mig närmaste större lärkbestånd) för att se hur långt lärken kommit i knopp och blomning. Den var på god väg, visade det sig. Jag har försökt fotografera kvistar med både honblommor - de röda blommorna, som ska utvecklas till kottar -, hanblommor - de gula blommorna som försvinner när pollineringen är klar - och de gröna vegetativa skotten som blir till barr. Lärken fäller ju sina barr om hösten, till skillnad från andra barrträd och
blommar (nästan) på bar kvist.









Blommande harsyra.








En Prunus som blommar - plommon eller körsbär.

2 kommentarer:

  1. Snyggt lärkförsök, säkert du inte har "fotoshoppat" dem för att få mde allt...
    :-)

    SvaraRadera
  2. Nej, detta är ingen fotoblogg utan en blogg som främst ska handla om vandringar och natur med inslag av lite åsikter ibland. Jag äger inte ens något Photoshop.

    Det kommer mer lärk inom kort. Och de andra blommorna är också riktiga, fotograferade strax innan de publiceras.

    SvaraRadera