onsdag 29 april 2009

Körsbärsdalen


 Söder om Veberöd, nära Idalaområdet, rinner Skogmöllebäcken och i bäckens dalgång finns ett område kallat Körsbärsdalen. Det är en gammal betesmark med enar och en mängd grova sötkörsbär (fågelbär, Prunus avium). Just nu blommar dessa träd präktigt. Den tidiga varma våren har satt fart på dem, och risken är att de blommar över fort om värmen fortsätter.



Körsbärsträden finns över ett stort område - fortfarande ett par km i östlig riktning uppför åsen finns de, blandade med enar i diverse betesmarker. Här längs en ganska obanad stig mot Kulturens Östarp och med utsikt österut (anas t v på bilden, vädret var ganska disigt vid tillfället).

4 kommentarer:

  1. Hur ser det ut för årets blomning?

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Tur jag hittade denna kommentar, jag brukar inte titta i så gamla inlägg.

    Jag vet inte ännu om årets blomning, men jag lovar att återkomma.

    SvaraRadera
  3. Nu är det ju kallt igen ... men vill gärna besöka Körsbärsdalen när den blommar i år. Så vackra bilder från i fjol!

    SvaraRadera
  4. Jag var idag i Körsbärsdalen i Veberöd men blomningen dröjer ett tag till - åtminstone i det här vädret.

    SvaraRadera