måndag 6 april 2009

Vårtecken 10 11 12 (13)


I går (söndag) vid Stockamöllan hittade vi lungört (Pulmonaria obscura). Så idag tänkte jag att den måste ha kommit till Fågelsång också, så jag begav mig ut för att leta den. Men icke, här får jag fortfarande vänta ett slag till.





Däremot har vårlöken (Gagea lutea) kommit och i rätt stora mängder.







Den här lite mer oansenliga växten har också kommit i Fågelsång. Trots sin lite anonyma framtoning, så är den Sveriges mest avbildade växt. Om ni inte förstår vad jag menar med det eller vet vilken växt det är, så blir det här en liten cliffhanger. Jag återkommer om ett par dagar med lösningen till båda gåtorna.




Jag begav mig om eftermiddagen till Billebjer (ett litet berg ("bjer", skånska berg är inte så höga) ute på slätten i den triangel som begränsas av linjerna Lund - Dalby - Södra Sandby). Här har backsippan kommit bra på väg.





Detta är väl att ta ut lite i förskott - gullvivan blommar inte riktigt ännu, men blad och blomknoppar finns på plats här i Billebjer.

7 kommentarer:

  1. Jag plockar fram mina sedlar och faller för växten på hundringen vilken jag med hjälp av Floran i färg ser kallas skogsbingel.
    Med det har jag svarat på båda frågorna. Men jag förstår om du vill vänta mde att publicera mitt svar tills fler inkommit. Säger jag som tror jag har rätt. :-)

    SvaraRadera
  2. Grattis - helt rätt! Skickligt att hitta skogsbingel i Floran i Färg bara på bilderna.

    SvaraRadera
  3. Det kan vara så att ignorance is bliss; jag kan vara för korkad i sammanhanget för att fatta att det inte är så enkelt egentligen. Jag tittade bara på bilderna: utmärkta färgillustrationer av en E.Hahnewald i min upplaga från 1950. Va vinner man?

    SvaraRadera
  4. Ja, vad vinner man? Jag hade ju trott att jag själv skulle avslöja svaren inför en häpen krets av läsare efter ett par dagar, så jag har inte alls tänkt igenom det. Ska fundera på något.

    En variant är en cykeltur Ringsjön runt på egen cykel :-)

    SvaraRadera
  5. Det låter bra att du har en egen cykel,den är säkert utmärkt, Joachim så jag är inte orolig, för jag förstår att jag får åka i en kärra bak och njuta av landskapet - eller har du en riktig riksha?

    SvaraRadera
  6. Joachim!
    Vilka fantastiska vårbilder, jag blir glad av dom!
    Trollhand har jag inte känt till. Det må jag säga var bland det häftigaste jag har sett!

    Om du inte är helt färdig av att ha cyklat runt Ringsjön med cykelkärra, hoppas jag du får några mysiga utestunder i påsk :o)

    Önskar dig en fin helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. En rickshaw ska man nog springa med, den har väl ingen cykel? Nåja, jag tänker inte skaffa någon.

    Där ser man vådan av att skriva meningar utan subjekt, då blir syftningen av ordet "egen" lite godtycklig.

    Till Anna-Mi: Visst, hör av dig när du vill att vi åker. Dock får du stiga av och skjuta på när vi ska upp för Orupsbacken. Vid närmare eftertanke får jag nog hyra in en kuli, jag orkar nog inte med det på plan mark heller.

    Kristina: Trollhand är verkligen häftig, jag har sett att den äts av möss (eller kanske ekorrar?) - den har ansetts vara sällsynt men är nog bara förbisedd - inte så många gillar att gå i al- och videsnår i bäckar och träsk och attrahera fästingar. Men det är värt det.

    Glad Påsk och Kram till er alla!

    SvaraRadera