lördag 11 april 2009

Konstrunda på Österlen


Jag har alltid ställt mig lite tveksam till dessa konstrundor i Skåne i påsktiden men nu tänkte jag kolla upp lite grand själv. För att klara av en konstrunda på Österlen måste jag först kolla hur sillamackorna i hamen i Simrishamn står sig i år. Så jag tog bussen till S. - vidstående bild visar Nicolaikyrkan i staden.






Det fanns två snabbmatställen i hamnen som serverade sillamacka så jag måste pröva båda. Denn första kostade 40 kronor, den andra 30 kronor. Jag gillade den dyrare bäst, men mest för att den hade dillsås och rödlök, den andra hade söt remouladesås och vanlig gul lök. Annars lika mycket sill och samma ingredienser i övrigt - bröd, sallad och tomat, så det var lite svårt att förstå prisskillnaden.






Efter avslutad lunch tog jag tåget till Smedstorp. Denna lilla obetydliga by på ungefär en gatukorsning hade ställt upp med 14 olika konstutställningar och det var faktiskt riktigt roligt att går runt och titta på det hela. Jag hade fruktat en massa dödtid i väntan på nästa tåg, men i stället blev det nästan lite stressigt att hinna med.




Här är målningarna utställda i trädgården, en perfekt idyll med vårens blomsterrabatter.








Jag tog tåget till Gärsnäs för att besöka "Maddam kulturhus" med ett antal mer permanenta utställningar, som inte direkt hörde ihop med påskens konstrunda men ganska intressant. Det låg lite utanför byn, på väg dit blev jag ustskälld av en stor svart hund, som dock inte gjorde mer än skällde.



Efteråt tog jag tåget till Tomelilla, och sedan hem med bussen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar