fredag 11 mars 2011

Skånetågen


Idag skulle jag åka hem från Malmö till Lund på eftermiddagen och, då jag kom till plattformen på Malmö C nedre, anade jag att det förelåg något problem eftersom det stod så många människor på perrongen. Det visade sig att det var enkelspårsdrift mellan Flackarp och Lund vilket betydde att några tåg var inställda och övriga försenade.

Det vållade inget större problem för mig som bara skulle till Lund och kunde ta vilket tåg som helst (nästan, några Helsingborgståg blev omlänkade via Lommabanan), så jag blev faktiskt bara 15 minuter försenad.

Men det är märkligt vilket kaos som kan skapas så snabbt och med så små medel. Anledningen är total avsaknad av korrekt information till resenärerna. Antingen får man ingen eller felaktig information. De gamla manuella utropen, som ibland var ganska otydliga, har ersatts av en syntetisk, mycket tydlig röst som talar stockholmska eller annan uppsvensk dialekt. Problemet är att dessa utrop genereras av någon som sitter vid en dator och trycker på en knapp utan att ha en aning om den verkliga situationen. Så stod det länge på displayen att det skulle komma ett tåg till Hässleholm 15.47 och den syntetiska damen (Järda, kallad) ropade ut att just detta tåg strax skulle komma in. Men inget hände på minst 10 minuter, sedan kom ett pågatåg skyltat Helsingborg. Luttrade resesnärer, som inte tror på någonting, intervjuade ombordpersonalen och fick veta att detta var riktigt. Så åkte ett fullsatt pågatåg iväg, hur det gick för dem som skulle till Hässleholm vet jag inte.

Vi kan ha överseende med att trafiken drabbas av problem men inte med denna totala nonchalans av resenärernas behov av information. Låt oss få skyltining som är korrekt, och så undrar jag vad det är för förbättring att ersätta otydliga utrop med en syntetisk röst som ljuger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar