onsdag 8 september 2010

Svampveckor i Medelpad och Gästrikland

Under två veckor i månadsskiftet augusti-september befann jag mig i Norrland för att studera svampar. Det var mycket givande, dels var svamptillgången god, dels var det till stor del helt andra arter än dem man hittar i Skåne.

Första veckan tillbringades i Borgsjö i västra Medelpad, vid Ljungan. Borgsjö ligger i en
gammal kulturbygd längs pilgrimsleden till Nidaros (Trondheim). Kyrkan (se bilden) är helgad åt Olof den helige, den norske kungen som kanoniserades, dock inte av påven utan endast lokalt.

Några av deltagarna på Borgsjöveckan (inklusive mig) var inkvarterade i Ålsta Folkhögskola i Fränsta, någon mil nerströms Ljungan, ett utmärkt boende, mycket prisvärt.




Bland de många svamparna har jag valt att visa en bild på blå taggsvamp, en mycket vacker svamp på tallhedar. Denna duger inte som matsvamp (mycket seg) men kan användas till färgning av garn, liksomn flera andra taggsvampar, tickor och spindelskivlingar.


Här hänger 10 garnhärvor. alla färgade med olika arter av färgsvampar. Längst till höger blå taggsvamp. Det röda garnet är färgat av blodspindelskivling, det gula med grovticka.







Vid strandbrinken vid Ljungan hittade jag nyuppkomna fruktkroppar av dropptaggsvamp. som i det fuktiga vädret avsöndrade röda droppar från hatten.







Ljungan vid Borgsjö.








Nästa vecka fortsatte svampstudierna i Gysinge vid Dalälvens nedre lopp på gränsen mellan Gästrikland och Uppland. Gysinge är en gammal bruksort och bruksmiljön är i stort sett bevarad.





Området är känt för att vara Sveriges myggtätaste och kan vara näst intill outhärdligt under myggsäsongen. Efter vad jag fick veta beror detta främst på översvämningsmyggen och situationen förvärrades betydligt efter den senaste kraftverksutbyggnaden av Dalälven. Man tycker att en lämplig åtgärd vore att återställa älven till status före sista utbyggnaden, hellre än att bekämpa myggen med miljögifter. Detta är dock ett område av stort kulturhistoriskt, ekologiskt och turistiskt intresse och borde inte få förstöras av större kraftverksutbyggnader.
Jag kan tillägga att myggens aktivitet hade upphört då det var dags för svampveckan. Jag tror jag såg tre myggor på hela veckan.



En av de vackra fingersvamparna i barrskogen.







Kvällsbild från Gysinge

2 kommentarer:

  1. Tänk att svampar, som är något av det äckligaste jag vet, kan ge upphov till så vackra färger som garnhärvorna ger prov på. Jag skulle vilja ha alla garnen på bilden och hänga dem just så bredvid varandra nånstans här hemma. Vilken njutning! Tror du man kan koka mördarsniglar också tillsammans med ullgarnet? Eller sverigedemokrater? Det kanske blir lika fint?
    Tjingeling från Anna-Panna

    SvaraRadera
  2. Det finns många vackra färger man kan få av svampar - till exempel violett av lysticka.

    Mördarsniglar vet jag dock inget om, tror inte det går så bra. Sverigedemokrater ger kanske en svagt brun nyans, vad vet jag?

    SvaraRadera