tisdag 14 september 2010

Politik förr och nu


I samband med en svamputflykt till Kjugekull och Ivön passerade jag "Stejlabacken" (Steglabacken) vid Kjuge nära Ivösjön. Här avrättades friskyttar ("snapphanar") som dömts till "stegel och hjul" under skånska kriget 1676-79. Avrättninsgplatsen hade flyttats hit från Vanneberga där svenska hären hade sitt högkvarter för att avlasta Vanneberga.

Föreningen Skåneländsk samling har genom insamlade medel bekostat en minnesskylt, som uppsatts genom länsstyrelsens försorg.

En helt annan fundering (med "politik" som röd tråd) kan jag inte underlåta att ge uttryck för, trots att jag bestämt mig för att helt hålla mig utanför partipolitik i denna blogg. Men jag häpnar över sverigedemokraternas oerhörda inskränkthet. I dagens Sydsvenskan hittar man en artikel där en sverigedemokrat vill stoppa bidragen till Malmö Opera eftersom han menar att föreställningarna ändå bara bevistas av besökare som har fått gratisbiljetter. Och han menar att "det kanske räcker med operan i Stockholm. Då får väl de skåningar som är intresserade åka dit".
Men om Malmöoperan försvinner, så kan vi skåningar fortfarande åka över sundet till Köpenhamn och gå på Operaen eller Det Kongelige Teater. Man behöver alltså inte tillfredsställa eventuellt kulturbehov genom att bege sig 60 mil norrut. Det är kanske svårt att inse för ett parti som vill göra om Sverige till ett alltigenom likformigt och likriktat land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar