söndag 20 juli 2014

Öresundskusten

 Några av dessa heta sommardagar vandrade jag från Domsten till Landskrona längs med kusten. Vinden svalkade något och gjorde promenaderna behagliga. Jag delade upp sträckan på tre delar:
Domsten - Råå (ca 18 km), Råå - Rydebäck (ca 4 km) och Rydebäck - Landskrona (ca 15 km).

 Första dagen tog jag tåget till Helsingborg och därifrån buss till Domsten. Vi ser här utsikten över sundet från badplatsen i Domsten mot Helsingør. Kronborgs slott syns till vänster om staden.


 Efter några km nådde jag Hittarp. Ganska mycket sjöfågel, liksom längs större delen av stranden. Fortfarande är Kronborg längst till vänster.

 Förbi Sofiero slott längs strandremsan.

 Nu har jag nått Helsingborg och nu ligger Kronborgs slott mitt för Helsingør.

En "selfie" i Norra hamnen.

Här passerar gång- och cykelbana under både Oljehamnsleden och Malmöleden.

Ett konditori i Miatorp skryter med att ha nybakat hela sommaren, men vad hjälper det när man samtidigt har semesterstängt?

 På väg in mot Råå, ursprungligen fiskeläge, nu en ganska fashionabel stadsdel i Helsingborg.

 Vid badstranden i Rydebäck, i ett havtornssnår anser jag mig ha funnit havtornsticka.

 Vandringen fortsätter. Här vid Fortuna är det gott om backsvalor i luften, antagligen oroade över att jag kommer nära deras bon.

På toppen av Glumslövs backar: utsikt mot Rustningshamn och Ålabodarna.

 Till sist nådde jag Landskrona via Citadellsparken. Jag fortsatte till centrum där jag tog trådbussen till stationen och sedan tåget till Lund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar