måndag 7 juli 2014

Bjärnum och Vittsjö

Med Skånetrafikens sommarkort kan man nu utforska området mellan Hässleholm och Markaryd, vilket har blivit aktuellt nu när pågatågen har nått dit. Jag bestämde mig för två utflykter, en till Bjärnum och en till Vittsjö. I princip går det lätt, men det gäller att ha en viss tolerans för att tågtrafikens tillförlitlighet inte är helt perfekt.
 Första gången jag skulle åka till Bjärnum ville det sig inte alls. Jag skulle passa pågatåget i Hässleholm 9.52 (nästa tåg tre timmar senare) men Öresundståget dit var så sent i Lund att jag ändrade mig och åkte till Ystad i stället. Nästa gång gick det bättre. Både Öresundståg och pågatåg var i tid och jag anlände till Bjärnum utan försening.





 Vandringen gick runt två sjöar: Bjärlången och Dalsjön. Här börjar själva slingan vid badplatsen vid Bjärlången.

 Vandringen gick genom både betesmark och skog.

 Det fanns massor med kantareller men alla små, mycket små.

 Mitt inne i skogen fanns ett dockhus.

 Vandringen fortsatte kring Dalsjön. Jag återkom till Bjärnum station en kvart innan tåget skulle gå. Men tåget var inställt, visade det sig och en utlovad ersättningsbuss kom inte. Men däremot kom den ordinarie bussen, linje 532, som turligt nog fortfarande går parallellt med järnvägen. Bussen kom till Hässleholm 5 minuter efter Öresundstågets aviserade avgång mot Lund, men eftersom tåget var försenat, så hann jag precis med det.:-)

 Nästa utflykt gick till Vittsjö och även denna dag var tågen i tid. Jag planerade att gå 3 km till Ubbalts naturreservat och där gå den röda slingan.

 Till stor del gick denna längs Vittsjön.

 Här fanns en rastplats längst ut på sjön. Även här var det gott om kantareller, men mycket små.

 Jag återkom till Vittsjö lagom till tågets avgångstid men tåget var försenat. Tåget på bilden är på väg till Markaryd för att vända och återkom efter 20 minuter. Omigen fungerade övergången i Hässleholm eftersom nästa tåg inte heller höll tiden. Senare på kvällen kollade jag Skånetrafiken på webben och såg att järnvägstrafiken till Markaryd nu var inställd därför att tåget gått sönder.
 Medan jag väntade på tåget kom jag i samspråk med ett äldre (nåja, något äldre än jag) par från Vittsjö som berättade hur det såg ut i byn "förr i världen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar