söndag 7 juli 2024

Om ChatGPT

Jag har roat mig lite med att testa ChatGPT, en slags LLM (Large Language Model), som imiterar en Artificiell intelligens och tycks ha svar på allting, fast det inte alltid blir rätt.

Jag läste om någon som testade en tidigare version av ChatGPT med problemet: ”Olles mamma har tre söner, två av dem heter Adam och Bertil. Vad heter den tredje sonen?” ChatGPT klarade inte detta utan svarade att det inte fanns tillräckligt med information i frågan. Det fanns tydligen utrymme för förbättringar.

Men ChatGPT lär sig av sina erfarenheter, så när jag testade den med samma problem gick det bättre och jag fick nu rätt svar, och kommentaren att ”svaret finns i frågan”. Det var ju till och med lite sarkastiskt.

Jag kollade också om ChatGPT var till hjälp vid korsordslösning och provade nyckelordet ”Har stark doft”, ordet (lösningen) ska ha 8 bokstäver och börja på NAT (och sluta på L, men det sista tog jag inte med i frågan till ChatGPT). Jag hade kört fast, klarade inte att ”tänka utanför boxen” (jag var insnöad på typ lösningsmedel) men skulle kolla om ChatGPT kunde hjälpa.

Det visade sig att ChatGPT inte kan räkna till 8 utan svarade NATRIUM. Jag påpekade felet och bad om nytt svar. Fick ett nytt svar, också med fel antal bokstäver. Jag skrev till ChatGPT: ”Det gick inget vidare”. ChatGPT bad om ursäkt och föreslog nu NATTGLIM. Det var ju inte rätt, men kom mig att inse att jag letat i fel domän, och att svampar och växter också kan ha stark lukt. Rätt svar var givetvis NATTVIOL, vilket jag meddelade ChatGPT, som pudlade, bad om ursäkt och tackade mig för svaret.

1 kommentar:

  1. Ha ha, skitkul! Jag måste vid tillfälle prova, har helt gåt bet på några korsordsproblem! Som "skallen" 6 bokstäver. Det ska sluta på ena. Eller "Gudrunföljd" 10 bokstäver, ska sluta på urskada. Jag har aldrig använt ChatGPT, vet inte hur man gör, du får gärna testa åt mig... :-)

    SvaraRadera