fredag 15 mars 2019

Australien 1852 - 1854


  År 1852 anträdde min farfars far Carl Jakob Krumlinde en resa till Australien. Han lämnade Malmö den 1 augusti och tog sig med ångbåt och järnväg till Hamburg. Där gick han ombord på emigrantfartyget Cesar Gaudeffroy med destination Sydney. Det var i den sista tiden för de stora oceangående segelfartygen - ångbåtar kunde inte ta sig så långa vägar bland annat för att infrastruktur saknades (man kunde inte bunkra kol längs vägen). Det är oklart om han tänkt emigrera för gott eller bara var äventyrslysten och hoppades bli rik på att gräva guld. Han skrev dock dagbok och det är från den jag vet lite grand om vad han upplevde. Resan tog fyra månader och han anlände till Sydney strax före jul 1852.


 Bilden visar fartyget Cesar Gaudeffroy som Carl Jakob reste ut med (tack till Klaus Krummlinde i Jork som förmedlat bilden).

   Då Sydney inte visat sig från den vackra sidan begav sig Carl Jakob och andra i hans sällskap efter en tid till Melbourne med båt och därifrån till Bendigo till fots i hopp om att finna guld. Resultatet blev inte heller så lyckat och Carl Jakob återvände till Melbourne och lyckades efter en tid få plats på en båt tillbka till Europa. Det blev skeppet Roxburgh Castle som tog honom till London också på fyra månader. Därifrån kunde han så återvända till Malmö med ångbåt och järnväg.


Bilden visar fartyget Roxburgh Castle som Carl Jakob återvände till Malmö med.
Tack till Klaus Krummlinde som förmedlade bilderna.
Danke an Klaus Krummlinde, der die Bilder vermittelt hat.

  Sedan en tid tillbaka har jag planerat att åka till Australien i Carl Jakobs fotspår och besöka åtminstone Melbourne och Bendigo för att uppleva hans äventyr, dock under helt andra förhållanden. Jag gjorde en sådan resa för någon vecka sedan men använde bara 10 dagar (i stället för två år) och använde flyg som tog cirka 20 timmar i vardera riktningen (i stället för 4 månader). Resan Melbourne till Bendigo åkte jag tåg (2 timmar), vilket tog Carl Jakob cirka tre dagar att gå.


Jag återkommer inom kort med redogörelse för min resa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar