måndag 25 februari 2019

Februari mellan vinter och vår

Februari i år har bjudit på mildväder med en och annan natt med frost. Meteorologiskt har vi i Skåne inte haft någon vinter i år utan hösten övergick direkt i vår den 15 februari.

 Vid valvbron i Hjularöd noterade jag scharlakansskål (Sarcoscypha austriaca) liksom förr om åren.

 I Nobileskogen mellan Genarp och Kullatorpet fanns det gott om granvårskål (Pithya vulgaris) samt en nyckelpiga. Mer om nyckelpigor nedan.

 I Fågelsång (Södra Sandby) återkommer vitskråpen. Den flytt som skråpen påbörjade förra året är nu avslutad och samtliga vitskråp finns nu ute på fuktängen.

 Hassel tycks få ett gott år i år med mycket gott om hanhängen och pollen, vilket inte direkt gillas av allergiker. Nu har också honblommorna kommit.

 I Skogmöllan vid Veberöd har också de förvildade snödropparna kommit. De har flyttat på sig en bit uppför bäcken.

 En dag efter nattfrost tog jag en tur till Skäralid.

 Det var mycket gott om håris (frostutfällningar) som jag annars sett ganska lite av i år.

 OCH när jag tog en ny promenad mellan Genarp och Kullatorpet fann jag en hel massa nyckelpigor som vaknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar