lördag 16 mars 2019

Australien 1

En tid tillbaka har jag umgåtts med tanken på en resa till Australien. Därtill var jag lockad av min farfars fars dagbok som han skrev under en resa till Australien 1852-1854. Min resa blev mycket annorlunda och jag anträdde den den 1 mars i år och ankom Melbourne på kvällen den 3 mars.

 Jag övernattade på ett hotell vid flygplatsen och tog först nästa dag flygbussen in till centrum och till ett hotell beläget betydligt närmre de intressanta utflyktsmålen. Bilden ovan visar stadens skyline från flygbussen.

 Kollektivtrafiken i Melbourne är mycket väl utbyggd och ombesörjs framför allt av spårvagnar, kompletterad av busslinjer och metro till förorterna. Spårvagnarna var dessutom gratis att åka med inom stadens centrala delaar.

 Ringlinjen, linje 35, håller sig helt inom det fria området och trafikeras av äldre material.

 Men nu ville jag framför allt ut och se Australiens växt- och djurvärld och nästa dag deltog jag i en guidad bussutflykt till Churchill Island och Phillip Island. På bilden ovan (från Churchill Island) kan man se en svart svan.

 De var gott om wallaby (småkängurur), som dock inte alltid var så lättfotograferade. Djuren ovan är inte instängslade utan nätet finns bara för att hindra dem från att gå ut på vägen och bli överkörda. I övrigt är de helt fria.

 En och annan tog sig ändå ut på vägen.

 Vi besökte också en djurpark, som jag rent principiellt ogillar, men vissa arter kan bli väldigt svåra att få syn på annars. Här ovan, i ett hägn, befann sig den australiska jättekungsfiskaren kookaburran.

 Härefter åkte vi vidare till Phillip Island främst för att se på småpingviner ("little penguins"), Australiens enda pingvinart. Några av dem gömmer sig under gångbroarna under dagen men flertalet tillbringar dagen till havs . Framåt solnedgången strax före nio (21) kunde vi så få se flockar av pingviner komma upp från havet och springa upp från stranden genom sanden och upp i gräset. Det var dock för mörkt för att kunna fotografera.

 Några kängurur fastnade på bild på kvällen.

 Nästa dag tog jag tåget till guldgrävarstaden Bendigo, en resa på två timmar.

 Man kunde åka veteranspårvagn från stationen till gruvmuseet.

 Gruvan Deborah Gold mine startade på platsen där pionjärerna redan hittat en massa guld och är nu omgjort till museum.

 Man kunde prova på att själv vaska guld på det klassiska sättet.

 Min resa fortsatte sedan till Adelaide. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar