torsdag 12 juni 2014

Snabbtur genom Småland


  I veckan tog jag en minitur till Småland, i första hand för att finna min farmors och hennes föräldrars grav i Malmbäck. Jag fann den också i den gamla delen av kyrkogården.

 Sedan besökte jag annexkyrkan i Ödestugu, som är en vacker gammal liten kyrka.

 I  Tenhult har alliansen egen kyrka.

 Jag övernattade i Huskvarna som ligger vackert vid Vättern (fast motorvägen tenderar att avskära samhället från sjön, men det går att komma över den).

 Nästa dag besökte jag Gamla Stan i Eksjö med bevarad träbebyggelse från 1600- och 1700-tal.

Hann också se Näshults kyrka, en vacker timmerkyrka med medeltida ursprung, ombyggd på 1700-talet. Liksom Ödestugu med separat klockstapel.



Altarskåp från medeltiden.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar