fredag 20 juni 2014

Linnés Råshult

Nu kan man åter åka runt hela Skåne på Skånetrafikens sommarkort. Jag inledde turistandet med att bege mig till Linnés Råshult. Det innebär att man tar pågatåg (eller Öresundståg) till Hässleholm och byter till krösatåget norrut. Eftersom man passerar gränsen till Småland måste man köpa tillägg.

Jag steg av vid Diö station, och därefter blev det en liten promenad på cirka 2 km längs en grusväg och så var jag framme i Råshult.

 På Råshults komministerboställe föddes Carl Linnæus. Fadern Nils Linnæus var först komminister och blev sedan kyrkoherde i Stenbrohult. Byggnaderna är inte helt ursprungliga men miljön är autentisk. Det är nu hembygdsmuseum och kan beses utvändigt och invändigt. Ett kafé finns också.

 Här gick jag runt ett slag i kryddträdgården med humlegård och kålgård.

 Mer intressant är vandringslederna på 1, 2 eller 3 km, som bland annat förde genom denna vackra blomsteräng med en hel massa blommande orkidéer (Jungfru Marie nycklar) ...

... och slåttergubbar. Denna typ av ängsmark är nu ovanlig, eftersom de mesta markerna är omvandlade till monokulturer av ett eller annat slag.

 Vandringsleden gick vidare genom betesmarker med några fridsamma hästar.

 Den blå leden (3 km) förde mig förbi Såganässjön.

 På återvägen mötte jag Linné själv, ledande en grupp besökare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar