onsdag 4 september 2013

Mer om svampar

I söndags (1 september) var det Svampens dag och den firades över hela landet med utställning och svamprådgivning.

 I Skrylle stod jag och en annan medlem i Puggehatten och visade svampar och svarade på frågor. Sydsvenskan kom förbi och intresserade sig för mina jätteröksvampar från Magleby och jag kom i tidningen på en stor bild.

 På måndagkvällen hade vi exkursion i Puggehaten till Rökepipan utanför Dalby och då hittade vi bland annat denna klumpticka (Abortiporus biennis), som verkligen ser ut som en oformlig klump. Liksom dropptaggsvamparna producerar den röda vätskedroppar som ung.

 Jag har varit ute och vandrat på Söderåsen igen och hittade då denna magnifika oxtungssvamp (Fistulina hepatica), som dock fått en skada i tungspetsen.

 I Skäralid var sångsvanarna ute och promenerade på vägen. Jag påpekade för dem det olämpliga i detta beteende och då återvände de snällt till dammen.

Restaurangen i Skäralid hade en svampinspirerad meny.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar