lördag 14 september 2013

Køge Bugt och Arken

En idag i veckan tog jag tåget över Öresundsbron för att bese utställningen av Frida Kahlo på konstmuseet Arken i Ishøj. Efter byte till S-tog på København H åkte jag till Avedøre, alltså tre stationer innan Ishøj, då jag ville promenera en bit längs stranden innan jag ägnade mig åt konsten.

Här passerade jag över vallgraven som hör ihop med Vestvolden, eller Københavns landbefæstning. Efter kriget mot Preussen 1864 då Danmark förlorade Slevsig-Holsten beslöt man att bygga en befästning runt Köpenhamn för att kunna stå emot fientliga angrepp. Anläggningen var omodern redan medan den byggdes men var ändå bemannad under första världskriget. Sedan dess har den övergivits som militäranläggning och blivit mest en promenadväg.

 Jag forsatte mot Brøndby strandpark och passerade Heerup-stenene. Ett antal stenar har blivit uthuggna av konstnären Henry Heerup. Ursprungligen fanns här 10 stenar, men 2 av dem har flyttats till Heerupmusset i Rødovre.

Här har jag kommit fram till stranden och beser Avedøre kolkraftverk på avstånd.

 Det fanns mycket gott om havtorn längs stranden. Bären är kärva att äta direkt men smakar utmärkt i sylt eller glass.

Framme vid Arken efter två timmars promenad. Här ställer man alltså ut målningar av den mexikanska konstnären Frida Kahlo (1907 -1954).

 Frida Kahlo uttalar sig om de två katastroferna i sitt liv. Den ena var en trafikolycka där hon blev allvarligt skadad, men lyckades rehabilitera sig från efter några år. Den andra var konstnären Diego Rivera som hon hade ett förhållande med. Han bedrog henne med hennes egen syster, men trots detta fann de ändå tillbaka till varandra.

De flesta konstverken på Arken var självporträtt av Frida Kahlo, här med en precolombiansk statyett.

Ytterligare ett självporträtt, med en bild av Diego Rivera i pannan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar