lördag 15 maj 2010

Odense 14 maj 2010

I onsdags uppdagade jag att DSB hade utsett fredagen den 14 maj till årets billighetsdag - man kunde köpa tågbiljett "DSB Orange" för endast 79 DKK mellan vilka som helst stationer i Danmark. Så jag slog till och köpte via nätet en retur Köpenhamn - Odense vilket då belöp sig på 158 DKK - till det kom förstås biljetten över Öresund. Resan fram och tillbaka Södra Sandby - Odense tog sammanlagt 7 timmar, och jag spenderade 5 timmar i staden.

Bilden till vänster är en reklamskylt som jag fotograferade när tåget passerade Høje Tåstrup. Res X2000 till Skandinaviens nästbästa huvudstad. Vad det nu kan vara för fel på Oslo, Helsingfors eller Reykyavik.






I Odense hann jag med två attraktioner: Jernbanemuseet och H C Andersens hus.
Jernbanemuseet visade en hel massa gamla vagnar av olika typer och mycket om Danmarks järnvägshistoria.


Här en modell av de förnäma europeiska sovvagnarna tillhöriga Wagon-Lit-bolaget som gick i trafik fortfarande på 1960-talet och som jag har åkt i på den tiden det begav sig.





H C Andersens hus hade jag först lite svårt att hitta till, men sedan jag spanat in en restaurang med namnet "Den grimme Ælling" så fann jag det på andra sidan gatan. Mycket om H C Andersens liv, verk och resor. Mycket text på danska och engelska - den engelska översättningen gjorde mig vid ett tillfälle lite betänksam, då texten "En fattig digter" ( H C A kom från mycket fattiga förhållanden) översattes till "A poor writer" - vilket dock betyder något helt annat. I kuriosasamlingen fanns ett långt, tjockt rep, som H C A alltid förde med sig när han tog in på hotell, så kan kunde fira ner sig om eldsvåda skulle utbryta ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar