lördag 29 maj 2010

Mellan Rolsberga och Harlösa

Denna fredagen tog jag bussen till Rolsberga för att vandra cirka 15 km genom Mellanskåne till Harlösa strax ovanför Vombsänkan.

Rolsberga ligger där väg R23 möter E22. De möts också i Oskarshamn, men nu befinner vi oss alltså i Skåne. Trafikbruset är mycket påtagligt i själva trafikknuten men 5 minuters väg därifrån anar man ingenting. Gudmuntorps kyrka skymtar i horisonten.

Efter en halvtimme nådde jag Rövarekulan där ramslöken stod i full blom.







Rövarekulan är en ravin med åtskilligt av intressant djurliv, växter och svampar. Bråån rinner nere i dalen.







Efter en kort tur längs landsväg promenerade jag tvärs igenom Löberöds f d stationssamhälle. Här fortsätter vandringen en bit på banvallen till den nedlagda järnvägen Eslöv - Tomelilla.






Vandringen går nu till stor del längs vall mellan åkermark och betesmark. Vi är i utkanten av slättlandskapet, på gränsen till risbygden. Molnen börjar hopa sig.






Inne i en skogsdunge tog jag matrast samtidigt som regnet satte igång på allvar.







Framme vid slutmålet Harlösa station, en jugendskapelse från den tid Harlösa var en stor järnvägsknut med järnväg i fem olika riktningar. Härifrån tog jag bussen hem till Sandby.







På väg över Revingefältet passerade bussen förbi ett svart hål, men som tur var undgick vi att sugas in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar