söndag 7 februari 2010

Skånes mittpunkt

Nyligen besökte jag Höör för att företa en pilgrimsvandring till Hallaröd - mer om detta kommer senare i en annan blogg. I Höör hade man nyligen uppfört ett konstverk för att utmärka Skånes mittpunkt, givetvis en mycket betydelsefull punkt. Det påminde mig om när jag för snart sju år sedan besökte Medelpad, där man ville få alla gästande turister att besöka Flataklackarna som påstods utgöra Sveriges mittpunkt. Man kunde få diplom som visade att man varit på Sveriges mitt. Något diplom utdelas dock icke i Höör, åtminstone inte ännu så länge.

Mer intressant vore kanske att hitta universums mittpunkt, men om denna har Piet Hein uttalat sig:

"At jeg er universets midte
er ingen hazarderet dom
Jeg slutter mig rent logisk til det
For resten er jo udenom"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar