måndag 27 juli 2009

Idag på stadsbiblioteket

Idag besökte jag stadsbiblioteket i Lund och läste bland annat i tidningen Språket en artikel av Jan Stolpe om ord i 1500-talsfranskan och hur vissa ändrat betydelse fram till idag fast de ser ut och stavas likadant. Jan Stolpe har ju bland annat översatt Montaignes essäer, som jag fortfarande håller på att läsa (är i slutet av del 2, finns tre delar). Jag har skrivit om Montaigne med flera tidigare i denna blogg. Om någon tycker jag tar lång tid på mig med läsningen, så är det riktigt, man kan inte bara gräva ner sig i 1500-talet utan måste varva med annan litteratur emellan. Alltnog, Jan Stolpe noterar att han gått i en del fällor vid översättningen av Montaigne, till exempel betyder courage inte mod, som det gör idag, utan hjärta. Och domestique betyder inte tjänstefolk utan vän i huset, vän till familjen. Med dessa och andra anmärkningar i åtanke fortsätter jag nu min läsning av Montaigne i Stolpes översättning, däremot börjar jag inte om från början igen.


Utanför biblioteket, på den plats som nu heter Petriplatsen, finns en påminnelse om att en av Lunds 22 medeltida sockenkyrkor stod här. Alla utom 2 förstördes vid reformationen 1536. Denna kyrkas namn, på plaketten försvenskad, var Sankt Peder i bredgaden (på danska) resp. Sankt Petri in lata platea (latin).
Gatan (Bredgatan) har alltså haft sitt namn sedan 1200-talet.





På Petriplatsen finns av någon anledning en staty av Carl von Linné. Flitiga personer ser till att han alltid har en blomma i handen, idag ser den dock lite vissen ut.







På gräsmattan växte glitterbläcksvamp i varierande stadier av förruttnelse.








Idag har jag också druckit ut den sista flaskan öl jag köpte på Ærø.

2 kommentarer:

  1. "en av Lunds 22 medeltida sockenkyrkor"? I NE står det att "Av 27 medeltidskyrkor återstår ovan jord endast domkyrkan, anlagd på 1000-talet, och Sankt Peters klosterkyrka, från 1300-talet." Jag råkade guida en person i Lund för bara två dagar sedan, så uppgiften har jag färskt i minne. :-)

    Undrar f ö hur många av de gamla kyrkorna som är utmärkta... Nere vid Drotten är ju en annan uppenbar.

    SvaraRadera
  2. Siffran 22 sockenkyrkor tror jag är korrekt. Övriga var klosterkyrkor - franciskaner, dominikaner etc. hade egna kyrkor inom klostren, de raserades också vid reformationen. Dessutom fanns Helgeandskyrkan vid Hospitalet, den tror jag stod kvar längre. Och kyrkan vid leprasjukhuset Sankt Jörgens hospital.

    Ganska många av de gamla kyrkorna är utmärkta. Inemot hälften tror jag.

    SvaraRadera