onsdag 13 juli 2016

Svamptillgången


 Trots att det regnat en hel del (fast väldigt ojämnt) nyligen, så har svamparna ute i skog och mark inte riktigt tagit fart ännu, förutom att det vimlar av champinjoner överallt. Vedväxande finns dock

 som denna kandelabersvamp på nedbruten asplåga från Romeleåsen.

 Men i parkmiljö i städerna vimlar det av soppar och kremlor, t ex dessa finludna stensoppar från en park i östra Lund
 och eldsopp (som dock är kontroversiell som matsvamp).

I Alnarpsparken gaffelkremla bl a.

2 kommentarer:

  1. Jag var ute i skogarna ett antal timmar idag (NO om Göteborg).
    Trodde jag hittat en mängd blodsopp. Kan det månde handla om eldsopp. Växte i fuktig mossmark. Gles barrskog. brun hätta, rödstruken fot och illröda spormynningar. Köttet gult vid snitt sedan snabbt mörkblått. Neutral smak.
    I övrigt mycket tegelsopp och en del olika kremlor. Jag gör alltid som du lärde mig... konstaterar först att det är kremla. sedan liten smakbit.

    SvaraRadera
  2. Glömde nämna att stensoppen har kommit också här uppe. Det verkat också bli ett bra kantarellår och blåbärsår. Kan inte minnas att jag sett så mycket blåbär under de dryga 40 år jag tillbringat här uppe.

    SvaraRadera