söndag 19 juni 2016

De vilda blommornas dag

En söndag i juni är det de vilda blommornas dag, som anordnas av Naturskyddsföreningen och Sveriges Botaniska förening. Man kan välja olika utflyktsmål, som t ex Mosslunda i nordöstra Skåne. Här ville Kristianstads kommun anlägga en soptipp på 1980-talet, men som väl är blev det stoppat, när man upptäckte att det växte orkideer på ängarna.

Brudbröden är vackrast precis innan de slagit ut helt, medan knopparna ännu är röda.

Jungfru Marie nycklar fanns i väldiga mängder

 Nattviol (både den äkta och den grönvita) fanns också i stora mängder, fler än jag tidigare sett samlat på ett ställe.


 Slutligen en bild på kal nyponros.

6 kommentarer:

  1. I Trelleborg säger vi allt hotta och inte hutta! Vackra bilder! Var det en bra stranpromenad som du rekommenderar eller är det bökigt att gå från Smygehuk till Trelleborg?

    SvaraRadera
  2. Jag kommenterade vid fel inlägg ser jag, men du fattar! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag hittade nog inte optimal väg. Man kan gå längs stranden hela vägen men det är bitvis stenigt och besvärligt. Man kan också gå längs landsvägen som nu har cykelbana mesta biten men det är inte lika roligt.
    Betr. hutta (hotta) så menar jag att skånska uttalsregler skiljer sig från uppsvenska.

    SvaraRadera
  4. Måste nämna att trots torka och extrem värme så har en del svampar noterats här uppe Lerumsområdet. Under de senaste 3 veckorna har jag sett vårmusseron, sommarkremla, spindelskivling och kantarell.

    SvaraRadera
  5. Jo, en del svampar finns. Jag har hittat gråfotad flugsvamp, några arter åkerskivling och även någon spindelskivling som jag inte lyckats bestämma. Vad menar du med sommarkremla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kremla var det, men jag vet inte vilken art. Namnet sommarkremla dök upp i minnet från barndomen:)
      Kan nu lägga sopp till fynden. Den var ljusgrå på hatten (ca 7cm diameter). Fanns en del asp i närheten så jag gissar på aspsopp utan att veta.
      I natt kom 25 mm regn och nu på morgonen fortsätter det. Gissar att det kommer att hända mycket i svampmarkerna nu!

      Radera