söndag 24 juli 2016

Svampar i sommarhettan


 Sommarhettan har trots torka lockat fram en del svampar, framför allt värmeälskande arter, många av dem både goda signalarter och goda matsvampar. Sommarsoppen (Butyriboletus fechtneri) har återkommit till en park i Lund efter att ha varit borta flera år. Endast en fruktkropp dock, som dessutom var insektsäten, så den utgjorde inget bidrag till middagen.

 Men i ett av Skånes bättre naturreservat hittade jag desto mer av rödfotad läderkremla (Russula olivacea) och den räckte till dagens lunch plus lite kringutrustning (omelett).

 Alldeles hemmavid, nära våra garage, hittade jag kungschampinjon (Agaricus augustus), också ett bidrag till en bättre måltid.

 På norra sidan av Vombsjön fann vi blek ostronmussling (Pleurotus pulmonarius). Som vedväxande är den inte så väderberoende. Också denna en god matsvamp.

2 kommentarer:

  1. Jag måste skärpa mig och se till att ansluta till någon kunnig grupp. Idag sökte jag av sträcka om 13 km i orörd vildmark. Såg totalt minst 25 flugsvamp (likadana) som kan vara brun, rodnande, panter eller några till. Har aldrig tidigare sett så många av den sorten.
    Fick ihop mängder av kremla (Gul, grön och olika röda/rödbruna). Fick ihop ca 2 kg gul kantarell av den knubbiga typen som är vanlig här uppe innan den med utbredd hatt kommer i början på augusti.
    Ganska mycket blodsopp som avlöser ovanligt rik tillgång på skönsopp. Sparsamt med stensopp, brunsopp och strävsopp.
    Utöver detta ca 10 andra svamparter som jag inte känner.
    Imponerande med tanke på att det är snustorrt i skogarna. T.o.m. vissa bäckar och småkärr är torrlagda. Detta trots att det kom mängder av nederbörd för ett par veckor sedan.

    SvaraRadera
  2. Det är torrt på ytan p g a hettan och avdunstning men regnet tidigare har kommit ner i mineraljorden och blir till nytta för mykorrhizasvamparna.

    SvaraRadera