tisdag 2 augusti 2016

Intressanta och märkliga svampar


 Kombinationen värme och regn har lockat upp en massa märkliga och sällsynta svampar. I lördags åkte tre svampnördar (däribland jag) till norra Skåne för att uppleva bläckfisksvampen, som är en släkting till stinksvampen. Den luktar också riktigt illa, och liksom hos stinksvampen, sprids sporerna med dyngflugor. Detta är (tror jag) den fjärde kända lokalen i Sverige, och den tredje i Skåne.

 Nära Röstånga, i Söderåsens nationalpark hittade jag grenticka (Polyporus umbellatus), också en sällsynt och rödlistad svamp. Den växer upp från jorden och grenar sig i en förfärlig massa grenar med massor av enskilda hattar.

 Här hittade vi också druvfingersvamp eller en närstående art.

 Flera fruktkroppar av olika gula fingersvampar hittades också. Dessa rekommenderar man numera inte som matsvampar eftersom systematiken är svår och ännu inte helt utredd, vissa arter är svagt giftiga och man vet alltså inte säkert vilka de giftiga arterna är.

5 kommentarer:

  1. Det påminner mig om två godsaker som kommer här lite senare: Blomkålssvamp och kamfingersvamp. Båda är ganska vanliga i "mina" marker.
    Du lärde mig lite om stinkkremlor i fjol. I år täcker de många kvadratmeter på flera olika lokaler. I full blom är de upp till 15 cm i diameter. Synd att det inte är musseron....

    SvaraRadera
  2. Just nu händer det inte så mycket på svampfronten (mer än att jag har hittat hårig jordstjärna).

    SvaraRadera
  3. Den är okänd för mig. Jag har de facto aldrig sett en jordstjärna i hela mitt liv. Antagligen har jag gått förbi någon utan att "se".

    Idag var jag ute 6-7 timmar med en god vän. Lärde ut karta, kompass och markörer i skogen för kantarell. Hon fick ihop 1½ kg fina kantareller.
    Själv var himla nöjd med att hitta ett antal fina och matiga citronslemskivlingar och blodsoppar. Fortfarande ganska gott om skönsoppar här uppe.
    Det finns obegripligt mycket kremlor här uppe nu. Men jag valde som sagt andra arter idag.
    Såg ett tiotal vita flugsvampar. Tycker det engelska namnet destroying angel är med målerande, nästan poetiskt. Läste i tidningen att det åter var en olyckshändelse. En utländsk kvinna trodde det var champinjon. Hon väntar på ny lever.
    Såg förresten ganska mycket spindelskivlingar idag. Även den där lilla förrädiska sorten som slarvigt ibland förväxlas med trattkantarell.

    Några få trattkantareller har skådats idag, men varken blomkålssvamp eller kamfingersvamp.

    SvaraRadera
  4. Jordstjärnor växer i ganska tät lövskog, gärna med hassel, och med mycket förna och undervegetation. De har lång utvceklingstid och samma fruktkropp börjar bildas under sensommaren, mognar på hösten, och finns kvar hela vintern.

    SvaraRadera
  5. Hmmmm... då finns det miljömässiga förutsättningar här. Ska hålla utkik.

    SvaraRadera