måndag 22 juni 2015

Från Sandhammaren till Skillinge


På midsommardagen avslutade jag kustvandringen Ystad - Skillinge med den sista etappen från Sandhammaren till Skillinge.

 Liksom vid vandringen till Kåseberga tidigare ankom jag med bussen (linje 322) till Sandhammaren. Vädret var omväxlande.

Jag besökte livräddningsstationen i Sandhammaren,  nu mest ett museum över äldre teknik. Här studerade jag en bärstol som användes för att med raketapparat dra in människor till land från havererade fartyg.

  Beskrivning över användningen.

 Det mesta av vandringen gick alldeles längs stranden.

 Liksom vid förra vandringar låg det en och annan ejderhanne och vilade i sanden. Denna guding kände sig lite störd när jag närmade mig, och promenerade makligt ner mot strandlinjen.

 Tidvis dök mörka moln upp och gav en och annan regnskur.

 I Örnahusen finns ett minnesmärke i form av en propeller. Den ska påminna om en händelse 24 maj 1944 när en brittisk flygande fästning (B17G) havererade här efter att ha blivit beskjuten då den deltagit i bombningen av Berlin.

 Efter cirka 4 timmar nådde jag hamnen i Skillinge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar