tisdag 16 juni 2015

Från Sandhammaren till Kåseberga

Idag fortsatte jag vandringen längs Skånes sydkust (tidigare avsnitt var från Kåseberga till Ystad); nu från Sandhammaren till Kåseberga. Nu har också Skånetrafikens sommarbuss (linje 322) mellan Ystad och Skillinge börjat gå, så jag slipper gå fram och tillbaka samma väg utan kan utnyttja bussen ena vägen.





 Här stiger jag av bussen vid hållplats Sandhammaren ute på vägen. Det är en bit ner till stranden.




 Dock föredrar jag att gå första biten genom skogen eftersom jag måste korsa Tygeån så småningom, och gärna vill göra det på en bro. Skogen består mest av ek och tall, och marken var översållad av blommande liljekonvaljer nästan hela vägen.

 Här korsar jag Tygeån och söker mig nu ner mot stranden.

 Lite blåsigt. Kåseberga syns i fjärran.

 Branterna var översållade av blommande vallmo och blåeld.

 Några skarvar vilar på stenarna och en ejderhanne (guding) ligger på stranden, också vilande.

 När jag närmar mig simmar gudingen ut i vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar