torsdag 18 juli 2013

Olofsleden och ut mot havet

Liksom vid denna tid förra året vandrade jag med Höörs församling längs Olofsleden, i år från Agusa, via Sankt Olof ut till havet vid Knäbäckshusen och Stenshuvud. Vandringen skildras i bloggen "Pilgrim i Skåne", som länkas till här i högerkanten. Vandringen tog 5 dagar, varav 4 på leden.

För att komma till Agusa tog jag bussen till Torparebron norr om Brösarp och vandrade längs Skåneleden. Detta blir då vandringsdag 0, som ska ta mig till startpunkten.

 Jag passerade över Drakamöllan, ett landskap som påminde om Spanien och La Mancha med de svarta tjurarna. Men dessa var mest kvigor.

Sedan jag nått Hörröd skiftade jag från Skåneleden till landsvägen eftersom det började bli sent och

ankom Agusastugan fram emot klockan 19, där jag anslöt mig till pilgrimsvandringen.

Första vandringsdagen längs leden mot Andrarum påträffade jag denna vackra svamp, som jag preliminärt bestämde till eklackticka. Jag hann inte med någon närmare undersökning - bland annat måste man övertyga sig om att stubben verkligen är av ek.

 Vi passerade Hallamölla, ett av Skånes större vattenfall.

 Denna ask tycks drabbad av askskottsjuka, också en svamp.

 Efter övernattning i Eljaröd fortsatte vi andra vandringsdagen mot Sankt Olof. Inne i skogen fascinerades vi av denna högstubbe där en rönn slagit rot.

 Också mitt inne i skogen hittade vi en träkista innehållande en anskrämlig förklädnad, troligen avaedd för vandringar under Halloween.

 Nästa vattenfall blev Forse, innan vi anträdde vandringen upp på ...

 Rörums backar, med utsikt över Rörum med skolan - och havet.

 Efter att ha korsat landsvägen vid Rörum skulle vi också över Rörums södra å, vilket visade sig vara rätt besvärligt.

 En gång till korsas ån, och nu är vi framme vid ...

... havet. Vi fortsatte till Knäbäckshusen och Stenshuvud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar