måndag 1 april 2013

Konstrunda på Österlen 2013

Liksom några tidigare år  (t. ex. 2009 och 2010) begick jag i år en konstrunda på Österlen. Det första jag kunde lägga märke till var att det låg betydligt mer snö kvar på marken öster om Sjöbo än det gör hemma. Bilden ovan från Tomelilla station där tågen till och från Ystad och Simrishamn vänder efetrsom de ursprungligen fem spåren norrut alla nu är avhuggna.

 På Tomelilla kulturhus pågick en utställning med vackra skulpturer i glas.

 I Simrishamn avprovade jag traditionsenligt sillamackan i hamnen trots att det i år var mycket kallare och blåsigare än normalt. Jag blev erbjuden att sitta inomhus i en trång lokal som luktade korv och senap, men ansåg att min sillamacka bara kunde komma till sin rätt (!) utomhus.

 I Nicolaikyrkan i Simrishamn pågick en ikonutställning, liksom sommaren 2011. Det var dock (åtminstone delvis) andra ikoner nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar