onsdag 27 mars 2013

Sövdesjön runt

 Det är fortfarande frost i marken och nollgradigt på dagen fast det är i slutet av mars. Soliga dagar och inte mycket vind gör det behagligt att vandra. Idag vandrar jag runt Sövdesjön och följer en beskrivning i en av Karin Hoffmanns vandringsböcker.
 Utgångspunkten är Sövde medeltidskyrka mellan Blentarp och Sjöbo.

Jag följer Skåneleden en bit söderut och går öster om sjön.

 Här inne i en betesmark är det lämpligt att ta den första matrasten vid en kvarnruin.

 Det här hotfulla meddelandet imponerar inte så här års. Ännu är inga djur utsläppta i markerna.

 Gränsen mellan land och vatten är inte så tydlig då det ligger snö både på marken och på den isbelagda sjön.

 Ett stort antal gäss rastade vid strandkanten och flög upp när jag närmade mig.

 Stängsel precis framför bron över ån. Markägaren har inte gjort det överdrivet bekvämt för vandraren. När jag ändå passerade igenom här skrämde jag upp en gräsand och en häger.
 Bron över Klingavälsån vid norra stranden av sjön var en enklare passage.

 Klingavälsån avvattnar Sövdesjön och rinner så småningom ut i Kävlingeån. Jag är nu tillbaka i Sövde.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar