onsdag 28 september 2011

Vackra höstdagar

I söndags vandrade jag i Jægersborg Hegn en bit norr om Köpenhamn. Man åker med Öresundståget öve bron och efter ett tågbyte är man i Skodsborg. En kort vandring från stationen och man befinner sig vid Bøllemosen som en tidig söndagsförmiddag ligger spegelblank och fridfull och två änder simmar runt i sjön. Namnet Bøllemosen är en vits på mosebølle (dvs, odon) som förekommer ganska rikligt i vegetationen runt sjön.



Efter någon timme kom jag ut i Nærum koloniträdgård, som liknade koloniträdgårdar här hemma, utom att någon hade byggt sig en rejäl kolonistuga i två våningar, vilket jag inte har sett någon annanstans.





Så småningom kom jag till Jægersborg Dyrehave och som det var en vacker höstsöndag så fanns det gott om promenerande människor. Ett sällskap färdades i en landå, vilket förde tanken till en film av Truffaut och franskt 1800-tal och skogen i Fontainbleau.





En annan dag befann jag mig på Söderåsen. närmare bestämt i bokskogen på Klövahallar och begrundar utsikten ner mot Dejebäcken.






I den angränsande granskogen fanns en hel del kantareller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar