torsdag 28 juli 2011

Nordatlantens Brygge


För två år sedan besökte vi Nordatlantens Brygge i Köpenhamn och beslöt att det kunde vara värt ett besök igen. Vi åkte Öresundståg till Kastrup Lufthavn och därifrån metro till Christianshavn.





Det pågick dels en fotografisk utställning med motiv från Grönland, dels en om färöisk stickdesign.







Intill ligger Grønlandhuset och här kan man inhandla torkad fisk, djupfryst fisk av många slag och - djupfryst kött av myskoxe. Samt öl från Färöarna och Grönland.






På Chrsitianshavn finns också Orlogsmuseet. Liksom sjöfartsmuseet i Marstal påminner det om den tid då Danmark var en sjöfarande nation.






Peter Wessel, adlad Tordenskiold och född i Trondheim, är både Danmarks och Norges store sjöhjälte, ganska okänd i Sverige. På sextiotalet när jag kom till Köpenhamn som ung student fanns han som bild på tändsticksaskarna.





Sjömännens mathållning på 1700-talet. Mest smör och gröt, ibland torkad fisk eller ärter och fläsk. Men på 3 av veckans 7 dagar serverades endast brännvin till frukost. Undrar hur bra jag skulle jobba efter en sådan frukost.

2 kommentarer:

  1. Göran Holmberg28 juli 2011 kl. 20:08

    Där fick du in en träff på mig :)
    Historia och sjöfart..
    Antar att du läst in dig på Götheborg?
    Hon ligger just nu i Göteborg och man har upprättat ett provisoriskt museum på kajen.
    Jag följde bygget av henne, vecka för vecka.
    http://www.soic.se/
    Otroliga levnadsöden på dessa fartyg!

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har faktiskt inte studerat detta, men det ser intressant ut.

    SvaraRadera