onsdag 3 juni 2009

EMU EU och ultraviolett ljus


Frågan om Sverige borde ansluta sig (borde ha anslutit sig) till en europeiska monetära unionen EMU känns aktuell varje gång man växlar pengar för att åka över Öresundsbron. Den danska kronan har blivit precis dubbelt så dyr på 20 år (från 75 öre till 1.50 för en svensk krona). Och det gäller de flesta övriga valutor också.

På söndag är det val till EU-parlamentet och då är frågan om EMU inte alls på tapeten. Frågan är vad som överhuvud taget är relevant för att ta ställning till vad/vem man ska rösta på. Vad är EU-parlamentets beslutsområde? Jag saknar till stor del samhällsinformation. Att en del valaffischer visar bilder på partiledare tycker jag är ren desinformation.


På Lunds stadsbibliotek finns den här skylten. Jag undrar om stadsbiblioteket vet vad som menas med ultraviolett belysning. Jag tog i alla fall risken att spendera 5 kronor på att gå in och stänga dörren bakom mig. Och lampan sände faktiskt ut ljus i den synliga delen av spektrum, om än mest blått.

3 kommentarer:

  1. Joachim!
    Undrar vad försöket att installera ultravioltt ljus ska tjäna till på en offentlig toalett. Energibesparing eller är det bara en nymodighet? Kanske ett direktiv från EU?

    Jag tycker mycket av det EU satt händerna i har gått åt pipan. Tänker just nu främst på projektet med arbetsrätten.

    Många olika folk och kulturer kan inte enas om hur allting ska skötas på hemmaplan och mycket tid, kraft och dyra pengar går åt till att debattera och tjafsa om småsaker där de stora länderna "har rätt".

    De större projekten strandar som valar som kippar efter andan.
    Så vad är deras beslutsområde? Jag undrar uppriktigt om dom ens har en aning om det själva...

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Hej Kristina,

    Jag var lite raljant över att Lunds stadsbibliotek kallar blått ljus ultraviolett. Ultraviolett ligger ju utanför det synliga spektret. Blåljuset är till för att göra det svårt för knarkare att injicera på offentliga toaletter. Tanken är att det är svårt eller omöjligt att hitta en blodåder i blått ljus. Det löser naturligtvis inte narkotikaproblemet men offentliga inrättningar vill slippa plocka begagnade kanyler från toaletterna.

    Beträffande EU så är jag nog i princip mest positiv till företeelsen men det är svårt att komma underfund med hur man ska påverka deras beslut och vad som faktiskt kan beslutas av europaparlamentet. Sedan måste man förstå att Sveriges förhållande till EU inte alls är något som tas upp i detta sammanhang.

    SvaraRadera
  3. Joachim!
    Ja, det gör det ju! När till och med Lunds bibliotek skriver en sån skylt så är det säkert fler än jag som går på det och inte tänker efter.
    Nej, det löser knappast narkotikaproblemet men jag förstår deras syfte ur säkerhetssynpunk för anställda.

    Jag har försökt sätta mig in i EU men jag upplever att jag mest bara möter konflikter och makt.

    Läste om något som en riksdagsledamot kämpat länge för och äntligen fick klart som förslag till EU som direkt ratades av en (1) EU ledamot från samma parti... som dessutom hade mage att säga: "Jag har den makten till skillnad från riksdagledamötena"
    Jag tappar förtroendet i mycket hög grad.

    Att det här inte gäller Sveriges relation till EU är nästan det enda som står klart. Det mesta annat är en suddig massa, men jag ska fortsätta läsa på och se om jag hittar något vettigt, det borde trots allt finnas..

    Kram!

    SvaraRadera