fredag 1 oktober 2021

Sandhammaren i september

Jag brukar besöka Sandhammaren på Skånes sydöstspets någon gång under senhösten. I år tänkte jag åka dit redan i slutet av september för att se hur långt hösten framskridit. Det var lite svalt och mulet väder. Nästan helt folktomt.

Ljungen blommade fortfarande här och där men på de flesta ställen var den utblommad. Det återstod fortfarande några lila täcken.

Skogsvegetationen består av ek, björk och tall vilket ger en viss variation i fungan (svampfloran). Här är det en skäggriska som sticker upp, bunden till björk.

En av de brunaktiga musseroner som är bunden till tall. Jag hade laddat ner en app för svampbestämning från bild, och den bestämde denna svamp till kastanjemusseron. Det får anses acceptabelt även om jag inte tyckte den var riktigt typisk.

Här är både jag och appen överens om röd flugsvamp.

Bägarlav (Cladonia sp) med röda apothecier (fruktkroppar). Det fanns många av dem överallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar