torsdag 2 november 2017

Friseboda

 En gråmulen dag i början på november beslöt jag mig för att trotsa vädret och bege mig österut för att se om det såg lite bättre ut på andra sidan. Hemma var det ihållande duggregn av det obehagliga slaget och det höll i sig under resan förbi Harlösa, Vollsjö och Rebbetuaröd. Men när jag passerat vattendelaren vid Gaddaröd och började nedförsbacken mot Degeberga så uphörde plötsligt regnet och ett slag tittade till och med solen fram lite. Framme vid kusten var det fortfarande molnigt men betydligt ljusare än hemma.

 Ljusa mjuka färger nere vid stranden. Vindstilla. Stenshuvud syns i bakgrunden.

På tallheden växte stora mängder motaggsvamp (Sarcodon squamosus). Alla för gamla för att ätas, men fullt användbara till att färga garn med, om man nu har det intresset.

En motaggsvamp som kryllat ihop sig lite lustigt.

 Regnvädret hotar nu att komma hit men det blir inte av så länge jag är kvar.

 Flugorna tycks gilla gul flugsvamp (Amanita gemmata). Är det därför den heter flugsvamp?

 Sedan åt jag min medhavda matsäck vid stranden. Vindstilla och helt tyst. Det enda som hördes var ett lätt vågskvalp mot stranden då och då. På hemvägen återkom regnvädret när jag passerade över vattendelaren vid Gaddaröd.

1 kommentar:

  1. Trevlig blogg, hittade den när jag sökte efter inspiration till fotografering.Det blir nog Odensjön när vädret och andan faller på.//Carina

    SvaraRadera