lördag 3 april 2010

Konstrunda Österlen 2


Nu är det andra året i rad som jag gör en konstrunda till Österlen på våren så det är på väg att bli en tradition. Liksom förra året så inledde jag med att testa sillamackorna i hamnen i Simrishamn och kan rapportera att läget är exakt detsamma som i april förra året.




I Simrishamn finns fortfarande ett fåtal hus med vita skällningar längs kanten av taket vilket hänger samman med en äldre metod att lägga tegel på öppen läkt. Detta har jag noterat i tidigare inlägg från Skagen i somras. Medan man i danska städer som Dragør och Skagen aktivt går in för att bevara gamla traditioner av detta slag tycks det vara på väg att dö ut i Simrishamn. Därmed riskerar man att förlora den skånska delen av gammal dansk tradition.

Efter Simrishamn tog jag bussen till Löderup. Skånetrafiken har nu i påsk förstärkt trafiken på linje 570 mellan Simrishamn och Ystad så att bussarna går nio turer i stället för tre i varje riktning under påskhelgen jämfört med vanlig söndag. Som vanligt när Skånetrafiken gör en satsning så missar man marknadsföringen och följaktligen var bussarna mycket dåligt utnyttjade med 2 eller 3 passagerare på de turer jag frekventerade.


Vid mitt besök i Löderup hann jag med tre utställningar på två timmar och en promenad i omgivningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar