lördag 13 maj 2023

12 maj 2023

En dag i livet och världen.

Jag vaknade klockan 5.45 ungefär som jag brukar och gick ut till brevlådan och hämtade tidningen. Kokade en kopp kaffe och satte mig vid köksbordet och löste dagens båda sudoku för att sedan gå över på korsordet. Lyssnade samtidigt på Radio Malmöhus. Efter en timme började jag bli hungrig, satte på tevatten för tre koppar te. Gjorde frukost, omelett på två ägg och en halv rökt sill. Sillen var stor så jag nöjde mig med en halv, tog en skiva rostat bröd med smör efteråt.

Efter frukost och samtal kollade jag på facebook och upptäckte att det fanns intressanta utställningar på Louisiana i Humlebæk som jag inte sett. Eftersom det finns risk för järnvägsstrejk i nästa vecka tänkte jag att jag i stället tar en utflykt dit idag. Så jag bredde två smörgåsar att ha med som reservproviant. Sedan gick jag till busshållpatsen, tog bussen till Lund och hann med Öresundståget 9.53 från Lund till Helsingborg. Det var gott om plats på tåget, jag hade fönsterplats på höger sida och kunde betrakta Dagstorps kyrka uppe på kullen strax efter Kävlinge. Kom fram till Helsingborg i den underjordiska stationen och det var lång väg att gå där nere tills man kom fram till rulltrappan. Sedan upp till färjeterminalen med en kö av folk och efter ca 5 minuters väntan släpptes vi igenom och slussades i omgångar ombord på båten Tycho Brahe. Jag hade lyckats komma nästan först i kö och kunde snabt köpa en Tuborg och en räksmörgås och fick också en sittplats vid ett bord. Jag hade tänkt gå ut och titta på havet och Kronborg men det hade jag inte tid med - samtidigt som jag drack ur det sista ölet la vi till i hamn. Nerför rulltrappor och så stod tåget och väntade vid spår 2. Det är inte längre Öresundståg som kör på Helsingør utan ett tvåvåningståg skyltat Næstved. Egentligen ett dieseltåg men det kördes av ett ellok som kopplats på framtill.

Efter stopp i Snekkersten och Espergærde ankom vi till Humlebæk där jag steg av. Promenad på en kvart till Louisiana genom villakvarter med blommande körsbärsträd och bokskog. Ingen kö vid ingången, Louisiana öppnar 11 och klockan var nu halv tolv, så den initiala kön var avverkad. Inträdet kostade 150 DKK. Jag började med att se på utställningen av Dana Schultz. Hennes bilder var mycket färgrika och expressiva (expressionistiska ?), vissa ganska sexualiserade. Utställningen hade undertiteln ”between us” vilket antyder en viss förtrolighet eller en fysisk barriär. Den kanske mest iögonenfallande bilden heter ”The public process” och visar en öppen plats och däribland en naken kvinna som håller på att föda, hon ligger framåtböjd på gatan medan andra ser på, antingen intresserat eller obekymrat. En bild visar en drunknande kvinna som försöker röka en cigarett medan hon sjunker. Det finns säkert en massa symbolik i bilderna men jag försökte inte fånga den.

Sedan gick jag ut i parken och åt de båda medhavda smörgåsarna i solskenet. Nästa utställning var av georgiern Niko Pirosmanahvilli och visade bilder från Georgien, mest vilda djur, men också människor: bondkvinnor och arbetare. -

Återgick till Humlebæk station, men då tåget var försenat tog jag ett glas öl och en croissant i caféet vid stationen. Flickan som tog emot beställningen var ganska omständlig och ville veta vilken sorts croissant jag ville ha och när jag till slut klämde till med ”en almindelig” så fick jag det. Ölen var lika omständlig. jag bad om en Tuborg men det hade hon inte, i stället ett urval av 20 andra sorter. Medan jag velade mellan dessa hade en man i bakgrunden tappat upp en fatöl till mig och den smakade utmärkt. Jag avnjöt öl och croissant på stationsplatsen tills tåget kom. Resan gick till Helsingør och sedan gick jag ombord på samma färja Tycho Brahe.

Nu hade jag ju redan fått den öl jag annars planerat att dricka på båten så istället satt jag ute och njöt av sol och hav. Framme i Helsingborg skulle jag tyda skyltningen över vilket tåg och vilket spår jag skulle välja. Det gick sådär - jag kom på ett pågatåg till Malmö, men, som ombordaren upplyste mig om, det gick inte via Lund utan via Lomma. Så jag fick byta i Landskrona men det gick ju bra. Framme i Lund så tog jag bussen hem.

1 kommentar:

  1. Underbar betraktelse och beskrivning, från det almindelige till det speciella!

    SvaraRadera