söndag 28 mars 2021

Vandringar i mars

En dag i mars begav jag mig till Hovdala utanför Hässleholm för att delta i en manifestation mot byggande av höghastighetsjärnväg Malmö - Stockholm, vilken med Trafikverkets förslag skulle påverka natur och vandringsleder kring Hovdala negativt. Höghastighetsbana skulle möjligen vara av nytta på linjen Stockholm - Göteborg där en stor andel av resenärerna åker mellan ändpunkterna. Men Skåne är inte lika centraliserat och stationerna i Malmö, Lund och Hässleholm har nästan lika stora andelar resenärer till och från Stockholm. Därför är det inte lämpligt, att som Trafikverket vill i besparingssyfte, anlägga nya stationer utanför de centrala delarna i Lund och Hässleholm. Incitamentet att åka hh-bana till Stockholm minskar påtagligt om man först ska ta sig till en station utanför staden.

Här står vi ett antal människor i en ring på Äspehöjden vid Hovdala. Vi intervjuas av journalister från Kristianstadsbladet.

Jag har ett pågående projekt att vandra Skåneleden Kust till Kust i sin helhet, dock tills vidare endast delen Glimåkra - Båstad via Osby, Vittsjö och Örkelljunga. Den östligaste tredjedelken (Glimåkra - Sölvesborg) får anstå till ett eventuellt senare tillfälle. Nu under vinterhalvåret håller jag på att avsluta den västligaste biten från Örkelljunga till Båstad, alltså biten över Hallandsås. Denna var betydligt lättare än vad jag befarade eftersom höjdskillnaderna är högst måttliga och de branta bitarna ganska få.

Däremot kunde det vara ganska blött i marken, särskilt när leden passerade över en mosse, vilket gjorde att jag på vissa delar valde vägen i stället för skogsstigen.

Här är jag (nästan) uppe på Högalteknall, Hallandsåsens högsta punkt, men några dramatiska höjdskillnader är det inte. Söderåsen är betydligt jobbigare att forcera.

Bild från Bjärehalvön, på väg mot Båstad vid Älemossen.

Här slutade jag vandringen vid Lya, 4 km från Båstad. Den sista biten sparar jag till sommaren när man kan åka tåg till Båstad på sommarkortet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar