måndag 6 april 2020

Snogeholm

  För att undvika trängsel i dessa coronatider förlade jag min söndagsvandring (4 april) på lagom avstånd från storstadsregionen och begav mig till Snogeholm. Vädret var idealiskt, lite kyligt på morgonen, men nästan varmt vid middagstid. Snogeholmssjön låg spegelblank och man såg en del människor ute i sjön och fiskade.

  Men jag begav mig in i skogen och gick blå, röd och gul vandringsled och passerade bl a Kejsarstenen. Den tyske kejsaren Wilhelm II var inbjuden på hjortjakt till Snogeholm 1899, och det föranledde detta minnesmärke med texten  "Här intog kejsar Wilhelm II sin jaktfrukost 22.9.1899".

  På senare tid har man uppfört en pendang till denna med texten "Talgoxe åt mellis här i tisdags", ett meddelande av ungefär lika stor signifikans.


1 kommentar: