torsdag 17 augusti 2017

Utflykt till Lolland


 En onsdag mitt i augusti begav jag mig till Lolland för en exkursion tillsammans med den danska svampföreningens pensionärsavdelning Hekseringen. Vi möttes på Farø mitt emellan Sjælland och Falster.

 Lolland är ett platt jordbrukslandskap, högsta berget är 30 m.

 Men på ön ryms också flera fina ekskogar med åtskilliga mycket stora och gamla träd. Och många av dem hyser intressanta svampar, t ex tungticka (Piptoporus quercinus).

 Här kan man skymta en uggla som tittar ut ue hålet i eken.

 På väg till nästa utflyktsmål passerade vi Guldborgsund och Nykøbing Falster.

 Vid Fuglsang fanns ett mullbärsträd med svarta mullbär (morbær) som var otroligt goda. När jag kom på att jag skulle fotografera, var alla de mogna bären uppätna.

 Och exkursionens höjdpunkt: en kremla som inte finns i Sverige och bara har en känd lokal i Danmark, nämligen denna vid Fuglsang på Lolland. Namn: Russula seperina, på danska rødmende skørhat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar