måndag 16 maj 2016

Söndagsintervjun med Alf Svensson

 Jag lyssnade på Söndagsintervjun med Alf Svensson i P1 i söndags (15 maj). Tidigare har jag inte varit någon direkt "fan" av Alf Svensson men denna intervju ändrade fullständigt min uppfattning om honom. När intervjuaren kom in på dagens politiska läge i Sverige blev Alf S mycket tydlig och framförde åsikter som jag helt helt och fullt kan idenitfiera mig med. Han gjorde uttalanden som "Politiken idag är inte värdig i alla stycken"  och att "vi" (i Sverige, alltså) har en benägenhet att isolera oss och bara tänka på oss själva. Det är dystert att Sverige inte inser värdet av att vara med i EU och att vi sitter stilla och förväntar oss att unionen nu ska falla sönder, i stället för att engagera oss och bidra till att få EU att fungera. Som andra påpekat i andra sammanhang är EU enormt underrapporterat av svenska nyhetsmedia med tanke på hur beroende vi är av beslut i unionen. Vi tycks se EU utifrån och betrakat det som något främmande.
 I nuvarande situation - den s k flyktingkatastrofen - flyter det upp åsikter och mentaliteter som inte överensstämmer med uppfattningen om människors lika värde. Politiker stänger gränser och vevar ut taggtråden. Det är tyst om de värden som är civilisationens. I valrörelsen försökte övriga partier imitera sverigedemokraterna. Det blev en jakt på att vara bäst på att sätta stopp i stället för att göra det bättre. För min del vill jag tillägga att den svenska regeringen dessutom vevade ut sin taggtråd tvärs genom ett storstadsområde, och försvårade avsevärt vardagen för pendlarna i Öresundsregionen - detta sista är alltså min fundering.
 Åter Alf Svensson:  "Partiledarkollektivet får ta på sig en rejäl skuld. Man har väl hetsat varandra.". Det noterades att endast centerpartiet och vänstern stod emot denna hetspolitik - Alf Svenssons eget parti KD gjorde det inte. Han var också noga med att understryka att EU är ett fredsprojekt, framfört ur det kaos som andra världskriget lämnade efter sig. Slutklämmen "I Sverige tror vi fortfarande att vi är störst bäst och vackrast och tror att vi klarar oss utan omvärlden."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar