fredag 22 april 2016

Kabbeleka


Kabbelekan blommar på Hällestad fälad i Skåne.

4 kommentarer:

  1. Vi hade den vanliga kabbelekan (som jag personligen gillar mest av de olika typerna) i vår damm förr i tiden. Nu har vi bara den fyllda varianten kvar. Den började blomma här uppe i Lerum för en vecka sedan.
    I morse vaknade vi med 4 cm nysnö som hade förintats av vårsolen vid lunchtid.
    Som jag nämnde tidigare så är fågellivet ovanligt variationsrikt (och tidigt) i år.
    Sparvhök, ringduva, gröngöling, stjärtmes och mellanspett häckar i närheten. Kattugglan har inte hörts i vår. Den brukar annars häcka här regelbundet.
    Men många av de "vanliga" syns dagligen... Sädesärla, rödhake koltrast, bruntrast, talgoxe, blåmes, nötväcka, skata, kaja, kråka och några till.

    Salamandrar och grodor har som vanligt etablerat sig i våra dammar. Tyvärr fick jag fiska upp tjoget döda grodor i våras. De överraskades av sen våris. Jag får ta på mig att jag glömde aktivera luftpumpen som annars håller en "andningsråk" öppen.
    Flera typer av paddor har observerats i stenrösena.

    SvaraRadera
  2. Nu har det blivit kallare och det har till och med snöat (fast snön smält innan den nått marken) så våren har lte grand gjort halt. Men det är bara bra, så varar den lite längre. Koltrastarna är mycket aktiva i min trädgård. Jag har haftkoltrastbo här i över 30 år, undrar hur många generationer det har varit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur bygger de? Broder Lasse hade koltrastnäste mellan plankorna som låg i axelhöjd på baksidan av uthuset.

      Radera
  3. Det har varit lite olika bon, mest ganska lågt i buskage. Men det finns också ett bo ovanpå markisen och när det används kan jag inte fälla markisen.

    SvaraRadera