fredag 10 januari 2014

Husarahagen

 Vintern har varit mycket mild i Skåne - egentligen har vi fortfarande höst. Temperaturen är typiskt 7 grader på dagen, vädret mulet, ibland någon regnskur, ibland tittar solen fram.





 Idag körde jag en tur mot Häckeberga. Så här ser Häckebergasjön ut idag på förmiddagen.

 Några km söder om Häckeberga ligger Husarahagen med bokskog och ganska mycket död ved, vilket är intressant om man är intresserad av senhöst- och vintersvampar.

 Sydlig sotticka anses sällsynt och är rödlistad. Men jag tycker den är vanlig på flera platser i södra Skåne, särskilt i gammal bokskog med död ved. Här är den kraftigt betad, troligen av hjortar. Jag såg också en flock kronhjortar ge sig av in mot skogen när jag närmade mig.

 Det här har jag sett några gånger:  vita geléklumpar utan tydlig struktur. Det finns en förklaring på P1 naturmorgons hemsida: det är någon rovfågel (eller kråkfågel) som tagit ett groddjur och lämnat en del av innanmätet som tydligen inte smakat gott. Problemet är att detta observerats under vår och sommar, men nu är det alltså januari. Kanske kan ormvråken ändå hitta en groda någonstans. Ett alternativ är att det är cyanobakterier.

 Väster om Häckebergasjön hittade jag en del ostronmussling (ostronskivling) som jag plockade med mig för att ha som tillbehör till middagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar