måndag 28 maj 2012

Vandring i Sörmland och Östergötland

Under tiden 17 - 20 maj deltog jag i en pilgrimsvandring mellan Linköping och Vadstena - om denna se under fliken Pilgrim i Skåne. Samtidigt passade jag på att fylla i vissa luckor i de vandringssträckor genom Södra Sverige som jag dittills avverkat. Bland annat ville jag vandra mellan Svärta och Nyköping, en sträcka, som förra året måste ske med bil på grund av tidsbrist (mer än 28 km vill jag inte gå på en dag).  Så jag gjorde först en avstickare till Nyköping för att ta bussen till Svärta och följa Sörmlandsleden till Nyköping, cirka 17 km.

Leden är på denna del till största delen mycket lättgången, mest på skogsstigar.
Men när man kommer till ett kalhygge kan det vara svårt att hitta markeringarna för att komma vidare.
Så småningom kom jag in i Nyköping och följde Nyköpingsån in i centrum.
Jag hann också med att  besöka Nyköpingshus, berömt för striden mellan Magnus Ladulås söner, och där den äldste brodern låste in sina yngre bröder för att själv ta makten, en seger som inte blev långvarig.

Efter pilgrimsvandringen begav jag mig till Ödeshög för att vandra de 5  - 10 km till Hästholmen längs Östgötaleden.
Det blev en ganska besvärlig vandring i oländig terräng, men med mycket vackra utsikter.
 Efter några timmar nådde jag Hästholmens hamn där jag tänkt proviantera men någon öppen affär hittade jag inte.
Återfärden gick länge en betydligt enklare väg - den gamla järnvägsbanken till FWÖJ ("Fogelstad - Wadstena - Ödeshög Järnväg") omgjord till cykelbana.
 Hällristningarna besökte jag också, eftersom det fanns vägvisning dit.
 Cykelspåret var snarare ett mopedspår. Tydligen användes det mest av Hästholmsbor för att köra till Ödeshög och handla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar