söndag 21 december 2008
Lund - Malmö
Förra tisdagen, den 16 december beslöt jag mig för att gå från Lund till Malmö för att se hur landsvägen ter sig ur
vandrarens/fotgängarens perspektiv, snarare än genom bilfönstret.
Jag inledde vandringen genom att ta bussen till Sankt Lars, på kommungränsen mellan Lund och Staffanstorp.
Sankt Lars sjukhus, ursprungligen Hospitalet stod färdigt 1864 och var avsedd för sinnessjuka eller mentalsjuka enligt dåtidens terminologi. Sedan några decennier tillbaka föregår nu helt andra verksamheter här. Vid ändstationen för linje 6 finns nu en filial till företagsbyn Ideon.
Sedan kommungränsen passerats kommer vi in i f d Flackarps socken. Dock revs den gamla medeltidskyrkan i Flackarp 1865 och socknen finns inte heller kvar, detta är Uppåkra församling, åtminstone tills vidare.
Landsvägen mellan Lund och Malmö har alltid varit en mycket hårt trafikerad led. Denna väg har också varit långt framme med alla nymodigheter. Som en av de första vägarna i regionen blev vägen makadamiserad 1851, vilket betydde att leran bands och farbarheten förbättrades. År 1926 blev vägen belagd med cementbetong mellan Lund och Arlöv - närmare bestämt mellan Höjebro och Kalinan. Delarna närmast Lund resp. Malmö var då belagda med gatsten. Slutligen, 1953, öppnades Sveriges första motorväg, parallellt med den då gamla vägen.
På bilden syns i diset Uppåkra nya kyrka (från 1864, byggd av en dansk arkitekt), som hade ersatt de gamla rivna medeltidskyrkorna i Flackarp och Uppåkra (Flakkerup oc Opagra).
Jag vandrar längs cykelbanan, mellan mig och kyrkan går den gamla landsvägen och den nya (nåja) motorvägen.
I Uppåkra låg en av de gästgivargårdar, som spelade en betydande roll i samfärdseln mellan Lund och Malmö före järnvägens tid. Jag har inte lyckats bestämma precis var den låg.
Nästa gästgivargård hette Fattershus och låg i Hjärup. Detta namn har blivit konserverat i ett namn på en busshållplats.
Halvvägs mellan Hjärup och Åkarp finns den här gamla milstenen från 1728. Den ange att det är en (gammal svensk) mil till Stortorget i Malmö. F R S skall uttydas "Fredericus Rex Sueciae", alltså "Fredrik, kung av Sverige". Fredrik I var svensk kung 1721 - 1753.
Mitt i Åkarp låg värdshuset Hvilan. Här var man också halvvägs mellan Lund och Malmö och kanske var det lämpligt att byta häst.
Efter järnvägens tillkomst 1856 var det inte samma behov av vila och hästbyte. Hvilan blev i stället Sveriges första folkhögskola och fungerar fortfarande, med modernare byggnader.
Mellan Åkarp och Arlöv passerar man Burlövs centrum, med intensiv handel så här strax före jul. (Ingen bild).
Mitt i Arlöv ligger kyrkan, byggd 1900 - hette först Burlövs kyrka eftersom man planerade att överge den gamla medeltidskyrkan i Burlövs by. Som väl är, har man tagit Burlövs gamla kyrka till nåder igen, men Arlövs kyrka används också, så vitt jag vet.
I sydligaste delen av Arlöv, vid gränsen mot Malmö ligger Kalinan, nu förskola, men från början gästgivargård. Det finns en förklaringssägen till namnet: När värdshusvärden såg en presumtiv kund gå eller köra förbi sa han åt sin dräng att gå ut och "kall in han!". I verkligheten är namnet efter den förste gästgivaren Collin.
Sista anhalten och värdshuset före Malmö var Värnhem. Här avslutade jag också min vandring och tog bussen tillbaka till Lund.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hur lång tid tog promenaden?
SvaraRaderaKnappt 4 timmar. Vandringen påbörjades vid Sankt Lars cirka 10.30 (bussens ankomsttid) och jag steg på bussen i Värnehm 14.25. Hade tid med en kortare lunchpaus mellan Åkarp och Arlöv med utsikt över motorvägen (E6).
SvaraRaderaDetta inlägg har refererats i Byahornet 1-2015 p 11 med anledning av att jag nämnt några gästgivargårdar mellan Lund och Mamö.
SvaraRadera