fredag 8 maj 2009

København en torsdag


Igår begav jag mig till Köpenhamn och Statens museum for Kunst för att i första hand se en utställning med den surrealistiske konstnären Wilhelm Freddie. Framför ingången till museet finns något som ser ut som en byggarbetsplats men faktiskt ska vara ett konstverk ("The flying steamroller" av Chris Burden). Jag har ingen synpunkt på konstverket som sådant men tycker att det förfular entrén till själva muséet, som är en vacker byggnad.

Muséet består av två byggnader, en äldre och en nybyggd, och här tycker jag att sammansmältningen av det gamla och det nya lyckats betydligt bättre.

Muséet har betydligt mer att bjuda på än Freddie (som jag fort tröttnade på), permanenta samlingar av äldre och yngre dansk konst och fransk konst från förra sekelskiftet (vilket omfattar några verk av Matisse, Picasso och Braque).
Här fanns också en demonstration av hur man restaurerar ett äldre fukt- och mögelskadat bokverk, i detta fall "Gettorfer Codex", bestående av 363 pergamentblad med handkolorerade illustrationer av blomväxter från 1600-talet, ursprungligen tillhörigt hertigen av Holsten-Gottorp.
En tredje utställning med bilder och citat, som problematiserade begreppet "danskhed", som ju nyligen uppfattas ha fått en viss karaktär av inskränkthet, men som också kan uppfattas positivt. Ett par minnesvärda citat:
" Engang du herre i hele Norden, bød over England, - nu kaldes du svag, et lille land og dog så vidt om jorden" - H C Andersen 1850;
" Uenighed gør stærk. Enighed er et svaghetstegn. Det land, der ikke har råd til uenighed er et fattigt land. Det som samler i nationalfølelser, er et land i yderste fare. Og mon nationalfølelsen kan afbøde nogen som helst fare?" - Poul Henningsen 1973.


Efteråt gav mig ut till Nørrebro för att finna en rekommenderad sushirestaurang men den var tyvärr inte öppen, så jag fick leta upp ett annat ställe och fann en liten utmärkt kro som serverade grillad rødfisk - inte sushi men acceptabelt. Nørrebro, en gång arbetarstadsdelen är nu dominerad av invandrare och uppvisar en avsevärd etnisk variation på gatorna så här en eftermiddag en vardag.


Att allt inte är idyll visar det här uppropet som fanns på en dörr till ett hus i Møllegade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar