söndag 3 maj 2009

Fler vårblommor


Ramslöken börjar blomma nu och sänder sin milda, vitlökslika doft över landskapet. Andas in och njut.

Bilden är från Skytteskogen vid Södra Sandby.





I Borstbäckens nedre lopp, nära utflödet i Vombsjön, växer lundvivan (Primula elatior), en relativt sällsynt släkting till den vanliga gullvivan. Stövlar behövs för att kunna komma nära skönheten.






En bit längre upp längs Borstbäcken finns Skånes troligen högsta järnvägsbank, övergiven sedan mer än 50 år. Järnvägen mellan Dalby och Bjärsjölagård byggdes påkostat med storstilade planer om fortsättning till Östra Skåne och Blekinge. Därav blev intet, järnvägen så långt blev ett förlustföretag, persontrafiken överlevde drygt 40 år endast. Notera valvbron .





Från Himmelstorp på Kullaberg: blommande orkidéer, troligen Sankt Pers nycklar.









Från Arild Strandhagen, utsikt över Skälderviken och Bjärehalvön.







En Potentilla-art, troligen småfingerört (Potentilla tabernaemontani) som enligt Floran i Skåne ska växa här i Arild Strandhagen.







Violer tycker jag är besvärligt - flera arter, svåra att skilja åt. Men kärrviol (Viola palustris) är tillräckligt karakteristisk för att jag ska våga mig på att identifiera den - växtplatsen (fuktiga ställen) stämmer också. Här i trakten av Frostavallen, nära pilgrimsleden (och Skåneleden).






Samma plats: Projket Lövskog har inte kommit längre än så här - samma skylt och samma granskog som för 10 år sedan.

2 kommentarer:

  1. Joachim!
    Den lilla pyramidalis du har foto på i förra inlägget är verkligen söt, jag minns dom från min barndom men visste inte namnet.

    Brukade leka med dom och låtsas att det var granar...? Ja, jag var inte så gammal..

    Brovalvet är helt fantastiskt och som naturen bäddar in det..

    Det känns nästan som försommar och här har träden formligen exploderat...

    Som vanligt gör dina bilder mig glad! En vila för själen att njuta av dom.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack, för det, få se hur länge jag kan hålla igång med vårblommor. När våren övergår i sommar kan jag inte längre några blommor.

    Kram, Joachim

    SvaraRadera