måndag 29 september 2014

Svampar i Östra Skåne.

 Den här hösten har jag snöat in på svampar mer än annars eftersom svamphösten har varit så intensiv. Nu har det dock börjat avta något, men fortfarande kommer det nytt.  - Denna söndag (28 september) hade vi (Puggehatten) besök av Bornholms Svampevenner och vi åkte runt till några lokaler i södra och östra Skåne.

 Först Örups almskog, där nu också nästa generation almar är på väg att dö, samtidigt som de gamla almlågorna snart har brutits ner helt. Gamla eklågor finns också, som här på bilden, med påväxt av korkmusslingar.

 Det finns gott om vildsvin i almskogen och här tog jag en bild på spår av vildsvinsklövar i leran.

 Vi besökte också Dunderbäcken vid Degeberga. Jag tog här en bild av en lite gammal igelkottröksvamp där taggarna börjat trilla av och igelkotten är på väg att bli skallig.

 Bokskogen vid övre stigen vid Forsakar.

Nedre vattenfallet vid Forsakar. Skyltar avrådde oss att gå stigen mot nedre fallet men den avskräckte inte Bornholms Svampevenner.

Så här ser en ung porslinsskivling ut.

2 kommentarer:

  1. Kom att tänka på en sak. Sedan 10-15 år har älglusen (Lipoptena cervi) härjat allt mer intensivt här uppe i skogarna NO om Göteborg. Jag brukar dra på mig 5-10 individer vid varje svamptur. I är har de ändrat beteende. De biter (men kan inte nyttja människoblod). Jag har väl utvecklad insektsallergi och får nu dras med ett tiotal bölder i nacken och på halsen. T.o.m. när jag springer på skogsspåret så attackerar de. Har läst att de kan bära på Bartonella schoenbuchensis. Tror att vissa av betten på mig fört över den och gett besvärlig dermatit.
    Har ni denna plågsamma insekt nere i era skogar? Den kallas ju också hjortfluga.
    Nu hjälper det inte med dok. Insekten tränger sig förbi dokgränsen. Känns lite hopplöst att dessa insekter ska ockupera skogarna varje höst.

    SvaraRadera
  2. Det låter ju obehagligt och kanske farligt. Nej, jag har inte märkt något sådant här och inte någon jag känner heller. Vi har ju inte så mycket älg här men däremot gott om hjortar. Fästingar har vi förstås.

    SvaraRadera