tisdag 16 september 2014

Mykologivecka i Timrå


I förra veckan var jag på SMF:s mykologivecka i Timrå i Medelpad. Mykologiveckan är ett årligt återkommand evenemang någonstans i Sverige och som jag inte vill missa. Här ett foto på vår arbetslokal.

 En av utflykterna gick till Mjällådalen, en dalgång med skog och ett oreglerat vattendrag samt med intressant geologi och höga naturvärden.

Här hittade vi till exempel rosenticka.

 En av dagarna åkte vi till Härnösand och ut på Härnön. Vid Alderskär  fann vi sandjordtunga.

Utsikt  över Härnösand från Gådeåberget .

Eftersom vi befinner oss i Medelpad så har svampfärgarna utställning av sina arbetsredskap och produkter.

 Under hemvägen genade jag över Västmanland och passerade då brandområdet vid Ängelsberg.

Övernattning i Arboga. Enligt vandrarhemsföreståndaren är Arboga den mellansvenska småstad som har störst andel bevarade hus från 1700-talet.

2 kommentarer:

  1. Sanslöst mycket svamp här nordost utanför Göteborg.
    Minst 500 granblodriskor på en enda fyndplats (planterad granskog intill gammal åker). Andra riskor som jag inte klarar av att artbestämma. Ljusgråbeige.
    Blodsopp, stensopp, tegelsopp, smörsopp i princip överallt.
    Röd och brun flugsvamp på snart sagt alla stigar.
    Rodnande flugsvamp på vår gräsmatta och vid många stigar i skogen.
    Kremlor ska vi bara inte prata om... grön, gul, grå etc etc.
    Jag har aldrig upplevt något liknande vad jag kan minnas.
    Jo, det har blivit lite gula kantareller och trattisarna är på gång.

    SvaraRadera
  2. Visst, det har varit väldigt mycket svamp i år på många ställen i landet, medan andra har varit torra. I Skåne har det generellt varit bra med svamp. Jag har minst 16 nya arter i år (arter jag inte sett tidigare) plus oidentifierade,

    SvaraRadera