onsdag 29 augusti 2012

Vandring runt Häckebergasjön

 Det är morgon eller tidig förmiddag här på Genarps idrottsplats. Dimmorna ligger ännu kvar och ger ett mjukt filter över naturen. Jag ska gå en runda runt Häckebergasjön.

Ruinerna efter Häckeberga Qvarn framträder ur dimman. Inte många människor är ute i naturen en vardagsmorgon i augusti.
 Jag fortsätter in i skogen och konstaterar att det inte finns särskilt mycket svamp. En ensam vit flugsvamp syns på ganska långt håll. Hatten är lite smutsgul men det är nog ändå den vita och inte den vitgula arten. Fotens struktur och strumpan tyder på det.
 Dimman har lättat när jag kommer fram till Häckebergasjön men det är ännu mulet. Fortfarande milda färger och mjuka konturer i landskapet.

 En slemsvamp täcker nästan helt en stubbe. Det ser ut som sotägg fast ändå inte riktigt. Dessutom tycker jag det är fel årstid för sotägg i detta stadium. Men jag vet inte vad det annars skulle kunna vara.
 Nu har solen kommit fram och kontrasten mellan sol och skugga blir större, färger och konturer blir hårdare.
En svanfamilj håller till i denna del av sjön.
Och här ser vi Häckeberga slott på andra sidan.
 Jag fortsätter en bit längs asfaltvägen och upptäcker en magnifik fjällticka nertill på en stam.
 Slut på vandringen, jag närmar mig utgångspunkten Genarps idrottsplats.

4 kommentarer:

  1. Det där med "fel" årstid är en intressant tanke. Här uppe i Västra Götaland blommar tovsippa och höstanemon sida vid sida. Samtidigt blommar ett antal rhododendronbuskar och magnolia tämligen rikligt. Igår hittade jag ganska många lagom stora karljohansvampar helt fria från maskangrepp samtidigt som det börjar komma ganska många trattkantareller sida vid sida med massor av gula. Man får en bestämd känsla av att vårt klimat de facto håller på att förändras och att naturen prövar sig fram i ny regim. Noterar dessutom att allt fler fåglar börja "chansa" och stannar kvar över vintern. Snart ser man väl igelkottspår i snön ha ha!
    Getingar är det gott om nu. Jag stack av misstag handen i ett jordgetingbo. Det gillade inte getingarna!

    SvaraRadera
  2. Det har länge förekommit att vitsippor blommar om på hösten, och att vårmusseeroner kan komma tillbaka ett kort slag i oktober. Däremot har jag aldrig hittat toppmurkla eller stenmurkla på hösten. Det kan vara så att en mild vinter gör växter och svampar förvirrade så att de inte vet om viloperioden har varit eller inte.

    SvaraRadera
  3. Njae ... tvärtom tänkte jag. En period av ganska kallt väder mitt i sommaren kanske lurade vårblommarna att tro att nu hade vi en mild vinter:)

    SvaraRadera